صنایع دستی و پوشاک مرکز قوچان

وبلاگ تخصصی در زمینه آموزشهای مهارتی رشته های صنایع دستی و پوشاک ( مانتو دوز راسته دوز ، کیف بافی و کیف دوزی ، دوزنده لباس کودک)

صنایع دستی و پوشاک مرکز قوچان

وبلاگ تخصصی در زمینه آموزشهای مهارتی رشته های صنایع دستی و پوشاک ( مانتو دوز راسته دوز ، کیف بافی و کیف دوزی ، دوزنده لباس کودک)

آموزش  الگوی یقه انگلیسی جدا

الگوی پایه بالاتنه را رسم کرده سپس پنس سرشانه جلو را بسته و منتقل میکنیم.الگوی جلو را از گودی یقه 1.5 سانتیمتر گود کرده و از سرشانه 1سانت گشادی می دهیم. در الگوی پشت از سرشانه 1سانتیمتر و از گودی 0.75 سانتیمتر گشادی میدهیم. روی همگرد را در این مدل 2سانتیمتر مشخص می کنیم. پایه یقه را 2سانتیمتر در نظر گرفته و در امتداد سرشانه خارج میشویم، از این نقطه به بازی یقه رسانده سپس در امتداد آن روی همگرد را قطع میکنیم.به این ترتیب خط شکست یقه به دست می آید. پنس لقی یقه را 0.6 تا 1 سانتیمتر روی شکست یقه کشیده ، بسته و خط را اصلاح میکنیم.

یقه گشاد شده پشت را با متر ایستاده اندازه زده و از نقطه پایه یقه این مقدار را +1 سانتیمتر کرده و در امتداد خط شکست بالا می رویمو از این نقطه، 2سانت برای چرخش یقه به طرف سرشانه رفته و از این 2سانت به پایه یقه در خط شکست مجددا وصل میکنیم.از این 2سانت نیز به طرف سرشانه گونیا کرده و 3سانت جدا میکنیم.از سمت دیگر این خط 5سانت گونیا کرده و جدا میکنیم.برای پهنای یقه پشت این نقاط را بهم وصل میکنیم. 0.5 سانت (بسته به دال یقه)از گودی یقه در جلو بالا رفته گونیا میکنیم و خطی موازی با خط کمر از این نقطه رسم میکنیم.این خط راهنمای دال یقه است.

از خط راهنمای دال یقه 1.5 سانت بالا رفته تا با هلال یقه برخورد کند، از برخورد خط شکست با خط راهنما ، پهنای یقه را مشخص کنید و از این نقطه ، 2سانتیمتر پایین آمده و به زاویه یقه (نقطه 1.5 سانت) وصل میکنیم حالا لبه خارجی یقه را طراحی میکنیم. از نقطه زاویه یقه (نقطه 1.5 سانتیمتر) به 3 سانتیمتر پشت یقه وصل میکنیم .از خط راهنمای دال یقه، قسمت بالای یقه را طوری طراحی میکنیم که با خط چرت پایین برخورد کند .سپس قسمت یقه بیرونی طراحی میشود. قسمت زیر یقه روز اریب پارچه قرار میگیرد.درمورد پارچه های راه راه و چهارخانه میتوان هر دو تکه را اریب درآورد.یقه بالا از روی الگو رولت شده سپس خطوط یقه اصلی جلو قیچی میشود. شماره های 1-2-3-4-5 برای یقه بالایی از روی الگو رولت میشود و شماره های 6-7-8 برای یقه پایین الگو قیچی میشود.

انواع فرم بدن

فرم مستطیل:

این فرم در حالتی ایجاد می کند که اندازه دور کمر با بالاتنه و پایین تنه تفاوت زیادی نداشته باشد. همچنین در این اندام ها تقریبا عرض شانه ها با عرض باسن یکسان است. برای هر فرم بدن شیوه لباس پوشیدن به خصوصی وجود دارد تا به طور کلی اندام را متناسب و ایده آل نشان دهد. معمولا بیشتر در وزرشکاران چنین اندامی مشاهده می شود. چون ممکن است حجم دهی و شکل گرفتن عضلات فرم بدن را به این حالت دربیاورد. البته در مردان ورزشکار فرم مستطیل به شکل ذوزنقه تغییر می یابد. به این صورت که شانه ها پهن تر و پایین تنه باریک تر به نظر می رسد.

فرم گلابی:

در اندام گلابی شکل عرض شانه و بالاتنه باریک تر از پایین تنه و عرض باسن است. معمولا افرادی که چنین اندامی دارند دچار گودی کمر زیادی هستند.

فرم ساعت شنی:

در فرم ساعت شنی مشابه فرم مستطیلی عرض شانه و باسن تقریبا یکسان هستند و تنها تفاوتی که وجود دارد در اندازه کمر می باشد. افراد دارای اندام ساعت شنی کمر باریک تری نسبت به بالاتنه و پایین تنه خود دارند. گاهی ممکن است در این دسته بندی اختلاف عرض شانه، قفسه سینه و باسن متفاوت باشد که به آن ساعت شنی بالا و یا ساعت شنی پایین می گویند.

فرم مثلث:

اندام مثلثی شکل به حالتی گفته می شود که عرض بالاتنه باریکتر از پایین تنه باشد و یا برعکس. هنگامی که عرض شانه و قفسه سینه کوچکتر از عرض باسن باشد در ظاهر اندام فرد مثلث رو به بالا و برعکس آن مثلث رو به پایین ایجاد می شود.

فرم بیضی:

در این حالت از اندام ها مرکز بدن عریض تر می باشد. این افراد قفسه سینه فراخ تر و پهن تری به نسبت شانه و باسن دارند.

فرم لوزی (الماس)

اندام های دارای فرم لوزی پایین تنه وسیع تری دارند. در این حالت به احتمال زیاد ران ها نیز حجم بیشتری نسبت به بازوها دارند.

تشخیص فرم بدن با استفاده از اندازه گیری ها

شاید بلافاصله پس از خواندن این دسته بندی ها فرم بدن خود را تشخیص داده باشید. ممکن است برای بعضی افراد هم پیدا کردن فرم بدن سخت باشد و در دو دسته متفاوت قرار بگیرند. در ادامه نحوه اندازه گیری دقیق را به شما توضیح می دهیم. این روش مشابه اندازه گیری خیاط ها می باشد.

برای عرض شانه متر را از پشت سر دقیقا از سر یک شانه به سر شانه دیگر مستقیما قرار دهید. دور قفسه سینه را باید از زیر بازو و روی برآمدگی سینه اندازه گیری کرد. دور کمر ناحیه بالای ناف و پایین دنده ها می باشد. برای پیدا کردن ناحیه درست کمر بهتر است کمی به بغل خم شوید خط ایجاد شده در پهلو ناحیه است که باید متر را دور آن بپیچید تا دور کمر را اندازه گیری نمایید. برای دور باسن نیز متر را بر روی برجستگی قرار دهید و دورتادور اندازه گیری نمایید.

چه فاکتورهایی بر روی اندام شما تاثیرگذار هستند؟

مهم ترین عامل قد می باشد. کوتاهی یا بلندی قد فرم و حالت بدن را تغییر می دهد. عامل بعدی ژنتیک است. بعضی از افراد به طور ژنتیکی در ناحیه ران و بازوها حجم بیشتری دارند حتی اگر لاغر اندام باشند. در نهایت هورمون ها بر روی شکل گیری اندام و فرم آن نقش دارند. هورمون ها در نحوه و ناحیه ذخیره سازی چربی تاثیر می گذارند.

الگوی مقنعه


مقدار پارچه برای دوخت این مقنعه ۸۰ سانتیمتر تا یک متر است و عرض آن نباید از ۱۱۰ کمتر باشد. برای دخــتر بچه ها معمولا ۷۰تا۷۵ سانتیمتر پارچه لازم است.
مدل مقنعه کراواتی | مدل های جدید مقنعه شیک و زیبا
مدل مقنعه کراواتی | مدل های جدید مقنعه شیک و زیبا

مدل مقنعه کراواتی | مدل های جدید مقنعه شیک و زیبابعد از تا زدن پارچه از سمت دولای باز پارچه که یک لبه آن ترکی ویک لبه آزاد است اندازه صورت را جدا میکنیم (برای اندازه گیری صورت دورتادور صورت را اندازه گیری میکنیم وتقسیم بر ۲ میکنیم یا از کنار سر از بالای پیشانی تا زیر چانه را اندازه می گیریم(

آنگاه قد جلوی مقنعه را از زیر جای صورت تا پایین علا مت میزنیم. برای قسمت پشت هم (قد صورت +بلندی جلو مقنعه +۱۵تا۲۰ سانتیمتر) روی اریب پارچه یا دولای بسته علامت میزنیم واین دو نقطه را به صورت هلال بهم وصل میکنیم به صورتی که حدود ۱۰ سانتیمتر از جلو وپشت حالت صاف داشته باشد. بعد قسمت جلو را میدوزیم و پایین مقنعه را سردوز میکنیم و آماده استفاده است.
اگر خواستیم روی شانه مقنعه خالی شود(مثل مقنعه مجری های تلوزیون ) از وسط پایین مقنعه به اندازه ۵تا۱۵ سانتیمتر بالا رفته و به دو طرف هلال می کنیم.

چانه دار و نقاب دار :

پارچه را از وسط به روی هم تا می کنیم از لبه ی که بالای آن دولای بسته و طرف چپ خود دولای باز می شود ۸-۱۰ سانت جلو می رویم A.B بعد نقطه B را روی C تا مثلث شود این کار را ادامه می دهیم تا این فاصله ۱۰-۱۵ سانت شود بعد این اضافات چیده می شود.

نقاب :

از نصف گوش از روی سر رد می شود تا نصف گوش بعدی اندازه می زنیم.نقطه A.B نصف می کنیم، ۴-۵ سانت بالا می رویم به حالت هلال به A و B وصل می کنیم ۱ سانت جای دوخت می خواهد.قسمت هلال به مقنعه دوخته می شود.

چانه :

از نصف گوش از زیر چانه بعد تا نصف گوش اندازه می زنیم خط T.S نصف می کنیم.۶-۱۰ سانت پایین می آییم بعد هلال را به T.Sوصل می کنیم قسمت مثلثی به مقنعه وصل می شود.

مدل مقنعه کراواتی | مدل های جدید مقنعه شیک و زیبا

الگوی دامن پیلی دار به روش مولر


۵

 
 
از الگوی دامن راسته استفاده میکنیم

پشت دامن :
 
به خط وسط پشت 16 سانت اضافه میکنیم

وسط پشت را روی دولای بسته ی پارچه قرار میدهیم و برش میزنیم

پیلی ها به سمت پهلوها تا میخورند

جلوی دامن:
 
خط پیلی را وسط خط کمر مشخص کرده و خطی به پای دامن عمود میکنیم

خط پیلی را قیچی کرده و ما بین آن 32 سانت اضافه میکنیم

یک طرف پیلی را به سمت پهلو و طرف دیگرا را به سمت مرکز جلو تا میکنیم

زیپ در پهلوی چپ دوخته میشود

** برای افراد شکم دار 12-15 سانت از کمر پایین آمده  و برای افراد نرمال 15-20 سانت دوخته و برای طرح نیلوفری 40 تا 45 سانت دوخته میشود



الگوی چادر ملی

برای برش چادر ملی، دوخت چادر ملی نیازی به الگو ندارید. در چند مرحله، می توانید این کار را بسادگی انجام دهید: ۱٫ با توجه به قد افراد بین ۴ تا ۵ متر و ۵۰ سانتیمتر (با عرض ۱۱۵ تا ۱۴۰ سانتیمتر) پارچه لازم است. ۲٫ ابتدا برای مشخص کردن اندازه، چادر را روی سر قرار دهید و ۲ لبه آن را روی زمین مماس کنید (۳ سانتیمتر برای دوخت لبه چادر با صابون علامت بگذارید).

۳٫ پارچه را مطابق شکل روی زمین یا میز کار پهن و آن را از محل علامت گذاری شده تا کنید. ۴٫ سر چادر را علامت بگذارید و مانند چادرهای معمولی به صورت کله قندی آن را ۴ لا کنید و روی یکدیگر قرار دهید و ببرید. اگر عرض چادر ۳ متر باشد، تکه نمی خورد؛ اما با عرض ۱۲۰، در قسمت پشت تکه می خورد. برای تکه پشت هم از پارچه مانده گوشه بگذارید.

دوخت چادر ملی

الگو دوخت چادر ملی

۵٫ برای تعیین محل دست، قد آستین را اندازه بگیرید (که در اندازه های معمولی ۶۰ سانتیمتر است). جای دستها را مشخص کنید. برای تعیین اندازه، فرق سر تا روی دست را اندازه بگیرید و به طرف پایین چادر روی ۴ لای پارچه اندازه بزنید و به اندازه ۲۰ تا ۲۲ سانتیمتر به طرف داخل چادر علامت بزنید. خطی تا پایین رسم کنید تا حلقه آستین به دست آید. ۶٫ باید در نظر داشته باشید که برای افرادی با اندازه های ۳۰ و ۳۵ باید ۲۰ سانتیمتر و برای افرای با اندازه ۴۰ و ۴۷ – که پهلو دارند- باید تا ۲۲ سانتیمتر علامت بگذارید.

۷٫ در این قسمتهایی که علامت می زنید، شکل لوزی درست می شود. آن قسمتها که کوتاهتر است به طرف کارور پشت و جلو؛ و دو سر لوزی که بلندتر است به طرف زیر آستین؛ و طرف دیگر به درز پهلوی چادر می خورد. این لوزی (مرغک) باید به طول ۲۰ و عرض ۱۵ تا ۱۲ باشد ۸٫ جلوی چادر را می توانید بدوزید یا به شکل سجاف در آورید و دکمه یا زیپ کاپشنی بگذارید و یا منگنه سویچی بدوزید.

بیشتر بدانید از نکات انتخاب چادر ملی

چادر ملی برگرفته از چادر ساده ایرانی است با این تفاوت که دارای آستین هایی برای بیرون آوردن دست ها می باشد وجلوی آن با دکمه های مخفی بسته می شود و نسبت به چادر دانشجویی حالتی اندامی تر دارد‏.‏ . آستین می‌تواند کلوش یا راسته باشد که معمولاً با حریر یا نوار و یا منجوق‌دوزی تزئین می‌شود. جلوی چادر می‌تواند باز باشد و یا به وسیله‌ی زیپ و دکمه مخفی بسته شود. طراحی این چادر به نوعی است که بانوان بتوانند هنگام انجام امور روزمره،آزادی و راحتی بیشتری داشته باشند‏.

دوخت چادر ملی

چادر ملی